torsdag 6 december 2007

fruktansvärld.

tjaa, var ska jag börja! Det är egentligen bara två dagar sedan jag skrev sist, men det har hänt ganska mycket.

Igår började den lediga dagen med att vi åkte till skolan ändå, eller nja kulturhuset var det väl, men det var ju skolarbete. Vi hade vår debatt på sexton personer, det var väl väntat att det inte skulle bli så mycket att säga. Vi stod för olika ismer och skulle svara på om Gud existerar. Efter den livliga diskussionen beslöt jag mej för att åka och klippa mej i älmhult. Nu i efterhand önskar jag att jag inte hade gjort det. det har inget med håret att göra, tjejen var jättetrevlig och gjorde ett mycket bättre resultat än jag väntat mej. Mamma hade varit och jobbat och jag ringde till henne för att se om hon var kvar. Vi skulle egntligen ha åkt hem, men ändrade oss när vi kom förbi IKEA. Vi kan ju ta en snabb runda, tänkte vi. Det blev det inte. Vi tog en fika och jag träffade Tias bakom restaurangdisken. Efter IKEA körde vi bara inom collins. Mozart hade blivit så stor, kusinernas katt. :)

Mamma påpekade på väg hem att det var ovanligt mörkt. vi kom hem, pappa stod utanför i lastbilen. Sen kom han fram till oss och frågade varför vi hade dragit för gardinerna. Jag trodde att han skojade så jag gick fram till fönstret, mycket riktigt. Jag blev rädd, men sen tänkte jag att det säkert var mormor som varit där. (Hon brukar göra konstiga saker hemma hos oss. När jag var liten flyttade hon en rosenbuske för att hon tyckte att vi hade planterat den fel.) Vi skyndade oss in till toffie eftersom hon hade varit själv jättelänge. Men när vi öppnade kom det ingen vovve. Min första tanke var mormor, igen. Men några steg in så såg jag, det hade varit inbrott. Det var därför gardinerna var fördragna, alla skåp öppna, lådor uppochnervända, papper och annat utspritt på golvet. Sen hörde vi toffie gny, från toaletten. Hon var så rädd, skakade som ett asplöv. hon var så rädd att hon hade bajsat överallt. Jag blev hysterisk och skrek och stampade när jag fick se mitt rum. Jag blev mest förbannad. HUR I HELVETE KAN NÅGON HA DET PÅ SITT SAMVETE?! Vi blev inte av med något jättevärdefullt, men bara känslan av att någon har varit i ens hus får en att rysa. Jag sprang in till stoffe för att höra om han hade sett något, det hade han inte, men han var också chockad. Jag gick tillbaka in. mamma pratade med mormor och hon hade varit där klockan fem. alltså hade de haft 1½ timme på sej. vi anar att de stack precis när vi kom, för fönstret var uppbrutet och det hade inte hunnit bli kallt inne.

Polisen kom efter ett tag och antecnade allt som blivit stulet, min kamera, dock inte den fina som jag av misstag tog med mej (vilken tur!) mammas mp3, smycken, mina öronhängen för 19,50 på h&m, alkohol, mynt, mest enkronor och min skolväska, med mössa, knäckebröd och läxa. Polisen antog att det var ungdomar, de hade tagit så konstiga saker och missat mycket som både vi och polisen hade tagit i första hand! en finare kamera, en snordyr whiskey och en massa euromynt. Det roliga var att de hade rotat igenom mina lådor som jag har stängda i varandra och trott att det var något i! rätt åt dom!

Med tanke på det här har jag inte sovit en blund i natt, möjligtvis en timme eller två. detta gjorde att tre timmars matte c var väldigt svårt att överleva. Polisen har varit här idag och tagit fingeravtryck! Då känns det allvarligt. Vi kollade på film om köttfärs på rättskunskapen idag och sen bar det av hem, mamma hade städat och det kändes hemma igen. skönt. De har hitatt en cykel som dom antagligen hade när de tjuvade igår. Fönstret och dörren är förstörd och det känns bara bra med den ganska tråkiga upptäckten jag gjorde på telefon nyss. dessutom är det problem med lussevakan!

nu ska jag ta det lugnt, för det senaste dygnet har varit minst sagt hektiskt!

/lindie.

Inga kommentarer: